Tegoroczna konferencja Naukowo-Techniczna Awarie Budowlane, była 30-tą jubileuszową odsłoną sympozjum poświęconego zagadnieniom problemów w budownictwie i szeroko rozumianej diagnostyki obiektów budowlanych.
Jednym z elementów, który decyduje o trwałości nawierzchni bitumicznej jest odporność na deformacje trwałe, tzw. koleinowanie. Badanie to określa norma PN-EN 12697-22
Mieszanka mineralno-asfaltowa jest to zbiór składników dobranych w odpowiednich proporcjach.
Przed przystąpieniem do produkcji zarówno mieszanek związanych hydraulicznie jak i podbudów z gruntów stabilizowanych cementem należy w odpowiedni sposób zaprojektować daną mieszankę, tak aby spełniała warunki danego kontraktu oraz wszystkie zapisy zawarte w odpowiednich normach. Przy projektowaniu każdej mieszanki należy najpierw wykonać odpowiednie badania materiałów, które chcemy użyć do produkcji, aby sprawdzić, czy spełniają wymagana stawiane przez normę. Określone podczas zarobów próbnych progowe ilości wody powinny uwzględniać właściwe zagęszczenie i oczekiwane parametry mechaniczne danej mieszanki.
Torkret to, innymi słowy, beton natryskowy. Technikę dynamicznego nakładania zaprawy albo betonu nazywa się torkretowaniem. Została ona po raz pierwszy zastosowana w 1910 roku w USA, a do Europy dotarła nieco później, bo w 1921 roku. Od tego czasu jest często wykorzystywana głównie w pracach o charakterze renowacyjnym, wzmocnieniowym lub naprawczym.
Od 17 listopada 2016 roku obowiązuje w naszym kraju Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa, na mocy którego wprowadzony został krajowy system oceny i weryfikacji stałości właściwości użytkowych. Dzięki niemu usystematyzowane zostały sposoby deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych, a także sposoby znakowania ich znakiem budowlanym.
Konstrukcje budowlane są stale poddawane różnego rodzaju oddziaływaniom dynamicznym. Przyczyny drgań budowli podzielić można na naturalne oraz związane z działalnością człowieka. Naturalne źródła oddziaływań to zjawiska zachodzące na powierzchni ziemi np. wiatr oraz pod powierzchnią ziemi np. ruchy płyt tektonicznych.
Oznaczenie poślizgu oraz szorstkości nawierzchni jest bardzo ważnym parametrem dotyczącym oceny nawierzchni jezdnych oraz pieszych.
Odwierty geologiczne to badania terenowe, które powinny być wykonywane przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac budowlanych na danym gruncie. Dzięki nim można dokładnie określić warunki wodno-gruntowe podłoża, na którym ma zostać zrealizowana inwestycja. Pozyskane podczas odwiertu próby gruntu mogą posłużyć do dalszych badań, w wyniku których można określić właściwości fizyczne i mechaniczne gruntu.