Aby nawierzchnia drogowa zapewniała uczestnikom ruchu drogowego najwyższe bezpieczeństwo oraz komfort jazdy, musi spełniać rygorystyczne normy. W celu sprawdzenia, czy budowana lub gotowa droga odpowiada kryteriom bezpieczeństwa, przeprowadza się szereg badań. Ich wykonywaniem zajmują się certyfikowane laboratoria drogowe, które przeprowadzają zarówno testy asfaltów, betonów, materiałów wiążących, kruszyw oraz mieszanek mineralno-asfaltowych (badania MMA), jak i gotowych nawierzchni.
Jednym z podstawowych parametrów, który bada się, aby opisać właściwości asfaltów, jest ich penetracja. Jest to miara konsystencji asfaltu. Badanie to przeprowadza się, aby sprawdzić, jaka jest ich twardość. Im wyższy jest uzyskany podczas badania wynik, tym miększy jest asfalt, a im ów wynik jest niższy, tym jest on twardszy. Wykonuje się je przy użyciu specjalistycznego przyrządu – penetrometru.
Za nami pobranie próbek w ramach rundy II programu badań biegłości Mieszanka betonowa i beton.
Naprawy wszelkich uszkodzeń obiektów budowlanych powinny być wykonywane bezzwłocznie, gdyż tylko utrzymanie ich w dobrym stanie technicznym gwarantuje całkowite bezpieczeństwo użytkowania. Usterki powinny być najpierw potwierdzone rzetelnymi badaniami diagnostycznymi, a następnie jak najszybciej naprawiane przez zastosowanie optymalnej metody dopasowanej do rodzaju obiektu oraz materiałów, z jakich został wybudowany. Iniekcje uciąglające to jedna z metod naprawczych wykorzystywana przy remontach mostów.
Dynamiczny moduł odkształcenia Evd jest parametrem, pozwalającym wyznaczyć nośności gruntu. Jest pomocny również, przy obliczeniu wskaźnika zagęszczenia podłoża. Wyznacza się go przy użyciu lekkiej płyty dynamicznej. Takie badanie nie jest ani zbyt skomplikowane, ani czasochłonne, dlatego cieszy się dużą popularnością. Uzyskane wyniki pozwolą ocenić jakość gruntu przed rozpoczęciem inwestycji budowlanej, a także kontrolować ją na późniejszych etapach realizacji projektu.
Żeby podjąć dobrą decyzję, trzeba mieć wybór.
Żeby mieć wybór, trzeba wiedzieć z czego można wybierać.
Żeby wiedzieć… no właśnie, a co trzeba zrobić, żeby mieć wiedzę?
Każda powstająca konstrukcja budowlana musi być stabilna i bezpieczna dla jej przyszłych użytkowników. Aby móc to zagwarantować, należy przeprowadzić szereg badań, dzięki którym uzyska się pewność najwyższej jakości wykonywanej inwestycji. W przypadku budowy dróg jakość mieszanki mineralno-asfaltowej ma bezpośredni wpływ na jakość powstającej z niej nawierzchni drogowej, która z kolei przekłada się na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, którzy będą z niej w przyszłości korzystać. W dzisiejszym wpisie wyjaśnimy, czy są i jaką rolę na budowach odgrywają badania arbitrażowe.
Mieszanka mineralno-asfaltowa jest to zbiór składników dobranych w odpowiednich proporcjach.
Kruszywa są wykorzystywane w budownictwie drogowym. Są także ważnym składnikiem mieszanek betonowych. Ich jakość ma więc znaczący wpływ na właściwości mieszanek stosowanych w nawierzchniach drogowych oraz mieszanek betonowych wykorzystywanych powszechnie w budownictwie. Aby mogły spełnić one oczekiwane wymagania, zastosowane do ich produkcji kruszywo musi być odpowiedniej jakości. Z tego względu badania kruszyw odgrywają we współczesnym budownictwie bardzo istotną rolę. Jednym z nich jest badanie wykorzystujące bęben Mikro-Devala, dzięki któremu można zebrać dużą ilość informacji o jego właściwościach.