Badanie grubości powłok malarskich i cynkowych jest nieodłączną częścią odbioru robót zabezpieczających konstrukcje przed korozją. Najczęściej stosowaną do ochrony stalowych elementów przed korozją metodą jest cynkowanie. Na warstwę cynku nanoszone są często dodatkowo powłoki malarskie, które sprawiają, że odporność takich elementów wydłuża się nawet do 100 lat. Połączenie dwóch rodzajów powłok (cynkowej i malarskiej) nazywa się duplex. Dzięki niemu konstrukcje stalowe stosowane w budownictwie zyskują długą żywotność i dużą odporność na oddziaływanie trudnych warunków środowiskowych oraz eksploatacyjnych.
Aby nawierzchnia drogowa zapewniała uczestnikom ruchu drogowego najwyższe bezpieczeństwo oraz komfort jazdy, musi spełniać rygorystyczne normy. W celu sprawdzenia, czy budowana lub gotowa droga odpowiada kryteriom bezpieczeństwa, przeprowadza się szereg badań. Ich wykonywaniem zajmują się certyfikowane laboratoria drogowe, które przeprowadzają zarówno testy asfaltów, betonów, materiałów wiążących, kruszyw oraz mieszanek mineralno-asfaltowych (badania MMA), jak i gotowych nawierzchni.
Jednym z podstawowych parametrów, który bada się, aby opisać właściwości asfaltów, jest ich penetracja. Jest to miara konsystencji asfaltu. Badanie to przeprowadza się, aby sprawdzić, jaka jest ich twardość. Im wyższy jest uzyskany podczas badania wynik, tym miększy jest asfalt, a im ów wynik jest niższy, tym jest on twardszy. Wykonuje się je przy użyciu specjalistycznego przyrządu – penetrometru.
Geologiem zostaje się po ukończeniu studiów wyższych na kierunku geologicznym lub pokrewnych. Jest to specjalista, do którego zadań należy analiza budowy geologicznej Ziemi i procesów geodynamicznych, którym ona ulega. W praktyce fachowiec ten zajmuje się najczęściej oceną stanu jakościowego podłoża budowlanego i określa jego skład. Bada również warunki wód podziemnych. Na podstawie przeprowadzonych badań interpretuje profile geologiczne, opierając się na wynikach kompleksowych badań, kartowaniu map oraz danych archiwalnych. To on wydaje opinie dotyczące tego, czy na konkretnym terenie mogą powstać planowane obiekty budowlane lub liniowe.
Za nami pobranie próbek w ramach rundy II programu badań biegłości Mieszanka betonowa i beton.
Naprawy wszelkich uszkodzeń obiektów budowlanych powinny być wykonywane bezzwłocznie, gdyż tylko utrzymanie ich w dobrym stanie technicznym gwarantuje całkowite bezpieczeństwo użytkowania. Usterki powinny być najpierw potwierdzone rzetelnymi badaniami diagnostycznymi, a następnie jak najszybciej naprawiane przez zastosowanie optymalnej metody dopasowanej do rodzaju obiektu oraz materiałów, z jakich został wybudowany. Iniekcje uciąglające to jedna z metod naprawczych wykorzystywana przy remontach mostów.
Dynamiczny moduł odkształcenia Evd jest parametrem, pozwalającym wyznaczyć nośności gruntu. Jest pomocny również, przy obliczeniu wskaźnika zagęszczenia podłoża. Wyznacza się go przy użyciu lekkiej płyty dynamicznej. Takie badanie nie jest ani zbyt skomplikowane, ani czasochłonne, dlatego cieszy się dużą popularnością. Uzyskane wyniki pozwolą ocenić jakość gruntu przed rozpoczęciem inwestycji budowlanej, a także kontrolować ją na późniejszych etapach realizacji projektu.