
Odwierty geologiczne są częścią badania geotechnicznego, które powinno być zlecane specjalizującym się w tego typu pracach firmom, zanim na gruncie zaczną się jakiekolwiek prace budowlane. Ich celem jest precyzyjne określenie warunków wodno-gruntowych podłoża przeznaczonego pod inwestycję. W naszym kraju nie ma obowiązku prawnego, aby przeprowadzać badania gruntu, ale mimo braku regulacji prawnych, zdrowy rozsądek powinien zawsze nakazywać inwestorom ich przeprowadzenie.

Mieszanka mineralno-asfaltowa MMA to kompozyt składający się z lepiszcza – w tym przypadku asfaltu, kruszywa oraz dodatków. Co ciekawe, obecnie najczęściej stosowanym rodzajem MMA, który wykorzystuje się do wytwarzania nawierzchni drogowych, jest beton asfaltowy o oznaczeniu AC – Asphalt concrete, potocznie nazywany asfaltobetonem.

Jeszcze do niedawna przeprowadzenie badań laboratoryjnych wymagało sterylnych warunków, dostępnych jedynie w laboratoriach. Dziś coraz częściej stosowane są metody pomiarowe, z których można korzystać również w terenie m.in. w diagnostyce budynków. W przypadku dużych, nieruchomych obiektów istotne jest nie tylko zebranie informacji na temat składu chemicznego użytych do budowy materiałów, ale również określenie właściwości fizycznych całych konstrukcji i podjęcie na tej podstawie odpowiednich działań konserwatorskich.

Zakładowa Kontrola Produkcji, czyli w skrócie ZKP to proces stałej wewnętrznej kontroli produkcji prowadzonej przez producenta wyrobów budowlanych. Takie postępowanie zostało wprowadzone w 1988 roku za sprawą dyrektywy Rady Wspólnoty Europejskiej, która miała ujednolicić przepisy prawne wszystkich krajów członkowskich. Producenci wyrobów budowlanych są zobowiązani prawnie do wdrożenia i utrzymania systemu Zakładowej Kontroli Produkcji, dzięki któremu będą mogli zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa i jakości wytwarzanych przez nich towarów.

Zakładowa Kontrola Produkcji, czyli w skrócie ZKP to proces stałej wewnętrznej kontroli produkcji prowadzonej przez producenta wyrobów budowlanych. Takie postępowanie zostało wprowadzone w 1988 roku za sprawą dyrektywy Rady Wspólnoty Europejskiej, która miała ujednolicić przepisy prawne wszystkich krajów członkowskich. Producenci wyrobów budowlanych są zobowiązani prawnie do wdrożenia i utrzymania systemu Zakładowej Kontroli Produkcji, dzięki któremu będą mogli zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa i jakości wytwarzanych przez nich towarów.

Chociaż beton jest jednym z najstarszych materiałów budowlanych, to nieprzerwanie trwa proces jego udoskonalania i rozwój technologii jego wytwarzania. Powstają coraz nowsze mieszanki mineralne, a także opracowywane są innowacyjne metody aplikacji. Wszystkie zmiany mają na celu ulepszenie właściwości betonu oraz rozszerzenie możliwości jego stosowania.

Chociaż beton jest jednym z najstarszych materiałów budowlanych, to nieprzerwanie trwa proces jego udoskonalania i rozwój technologii jego wytwarzania. Powstają coraz nowsze mieszanki mineralne, a także opracowywane są innowacyjne metody aplikacji. Wszystkie zmiany mają na celu ulepszenie właściwości betonu oraz rozszerzenie możliwości jego stosowania.

Nawierzchnia torowa składa się z szyn, podkładów kolejowych oraz warstwy podsypki. Tradycyjnie wykonuje się ją z kruszyw łamanych, które pochodzą ze skał magmowych, a także niektórych skał metamorficznych i osadowych (piaskowce kwarcytowe, dolomity, szarogłazy). Dopuszczenie kruszywa do użytku w formie podsypki kolejowej wymaga regulacji za pomocą określonych norm.

Poznanie informacji dotyczących użyteczności kruszyw wymaga przybliżenia sobie ich składu oraz pochodzenia. Zbadanie poszczególnych cech wymaga przeprowadzenia szczegółowych opisów opartych na metodach i klasyfikacjach przyjętych w petrografii zgodnie z obowiązującą normą. Więcej o tym, dlaczego wykonuje się opisy petrograficzne dla kruszyw, można przeczytać w poniższym wpisie.