Mieszanka mineralno-asfaltowa jest to zbiór składników dobranych w odpowiednich proporcjach.
Ok. 90% stanowi kruszywo łamane, 5% wypełniacz wapienny i 5% asfalt uzyskany w procesie przerobu ropy naftowej.
Finalny skład zaprojektowanej mieszanki mineralno-asfaltowej uzależniony jest od kilku czynników:
🟩 Wymagania Zamawiającego (przeznaczenie nawierzchni)
🟩 Wymagania Wykonawcy (rodzaje warstw, grubości konstrukcyjne itp.)
🟩 WT-1 Wymagania techniczne kruszywa
🟩 WT-2 Wymagania techniczne (szereg parametrów i warunków, które musi spełniać mieszanka)
🟩 Rodzaj użytego kruszywa (kruszywa ciężkie, wapienne itp.)
🟩 Rodzaj użytego asfaltu (asfalty zwykłe i modyfikowane polimerami)
🟩 Doświadczenie personelu odpowiedzialnego za projekt
Projektowanie rozpoczynamy od określenia niezbędnych parametrów składników, których używamy do wytworzenia mieszanki:
1️⃣ Kruszywo: skład ziarnowy, zawartość pyłów, odporność na rozdrabnianie, odporność na działanie mrozu, gęstości itp.
2️⃣ Wypełniacz wapienny: zawartość frakcji poniżej 0,063 mm, liczbę asfaltową, gęstość
3️⃣ Asfalt: penetracja, temperatura mięknienia, nawrót sprężysty
Gdy przebadane materiały spełniają wymagania stawiane w dokumentach odniesienia (WT-1 Kruszywa i WT-2) możemy przystąpić do ustalenia składu wyjściowego mieszanki mineralno-asfaltowej.
W laboratorium wykonuje się zarób próbny, który polega na wytworzeniu w warunkach kontrolowanych mieszanki w ilości ok. 50 kg.
Wytworzona mieszanka poddawana jest wstępnym badaniom m.in. zawartość asfaltu, skład ziarnowy, gęstość mieszanki, zawartość wolnej przestrzeni w mieszance, spływność lepiszcza.
Gdy podstawowe parametry zostały spełnione wykonuje się badania tzw. użytkowe tj.:
🔺odporność na działanie wody i mrozu,
🔺odporność na koleinowanie,
🔺współczynnik luminancji.
Gdy projekt naszej mieszanki spełni wszystkie wymagania, dokumentacje przedkłada się Zamawiającemu i można przystąpić do produkcji mieszanki na wytwórni mas bitumicznych.
Wyprodukowana mieszanka poddawana jest bieżącej kontroli produkcji w ramach zakładowej kontroli produkcji i zapisów w Specyfikacji Technicznej zarówno przez Wykonawcę jak i Zamawiającego.
Laboratorium BARG projektuje mieszanki różnego typu, dla dróg gminnych, powiatowych i krajowych, zarówno warstwy podbudowy, wiążące, ścieralne, a także SMA.
Link do strony: https://barg.pl/oferta/badania-mma-i-nawierzchni-drogowych/
Designing a recipe for asphalt mix
The asphalt-mineral mix is a set of ingredients selected in the appropriate proportions.
About 90% is crushed aggregate, 5% limestone filler and 5% asphalt obtained in the process of crude oil processing.
The final composition of the designed asphalt mix depends on several factors:
🟩 Ordering Party requirements (purpose of the pavement)
🟩 Contractor’s requirements (types of layers, construction thicknesses, etc.)
🟩 WT-1 Technical requirements for aggregate
🟩 WT-2 Technical requirements (a number of parameters and conditions that must be met by the mixture)
🟩 Type of aggregate used (heavy aggregate, limestone, etc.)
🟩 Type of asphalt used (plain and polymer-modified asphalts)
🟩 Experience of the staff responsible for the project
We start designing with determining the necessary parameters of the ingredients that we use to make the mixture:
1️⃣ Aggregate: grain composition, dust content, resistance to grinding, resistance to frost, density, etc.
2️⃣ Lime filler: fraction content below 0.063mm, asphalt number, density
3️⃣ Asphalt: penetration, softening point, recovery
When the tested materials meet the requirements set out in the reference documents (WT-1 Aggregates and WT-2), we can start to determine the initial composition of the asphalt mix.
In the laboratory, a trial product is prepared, which consists in producing a mixture in the amount of about 50 kg under controlled conditions.
The produced mixture is subjected to preliminary tests, e.g. asphalt content, grain composition, mix density, free space content in the mix, binder flow.
When the basic parameters have been met, the so-called utility, i.e.
🔺 resistance to water and frost,
🔺 resistance to rutting,
🔺 luminance factor.
When the design of our mix meets all the requirements, the documentation is submitted to the Ordering Party and the mix can be produced at the bituminous mix plant.
The produced mixture is subject to ongoing production control as part of the factory production control and the provisions in the Technical Specification, both by the Contractor and the Ordering Party.
The BARG laboratory designs mixtures of various types for commune, county and national roads, both base layers, binding layers, wear layers, as well as SMA
https://barg.pl/en/offer/tests-of-asphalt-mixtures-and-road-surfaces/
#projektowanieMMA
#badanietypu
#nawierzchniadrogowa
#receptyMMA
#mieszankamineralnoasfaltowa
#laboratoriumdrogowe
#laboratoriumBARG
#ProjektowanieMieszanekBitumicznych
#MMAdesign
#typetesting
#roadsurface
#receptsMMA
#stonemasticasphalt
#roadlaboratory
#BARGlaboratory
#DesignofBitumenMixtures