Mieszanki mineralno-asfaltowe poddawane są licznym badaniom, wśród których istotne jest określenie wrażliwości na wodę i mróz. Cecha ta pozwala określić odporność gotowej nawierzchni na działanie czynników atmosferycznych. Ma to duże znaczenie dla wyboru odpowiedniego zastosowania danej mieszanki MMA. Określenie wrażliwości na wodę ITSR jest wymaganiem dotyczącym mieszanek projektowanych i produkowanych zgodnie z Normami Europejskimi.
Zaczyn cementowy po stwardnieniu powinien charakteryzować się stałością objętości. W przeciwnym razie może powodować obniżenie końcowej wytrzymałości i większą podatność na zniszczenie betonów czy też zapraw, w miejscach zastosowania. Przy badaniu stałości objętości zaczynu cementowego stosowana jest metoda Le Chateliera, wykorzystująca specjalnie do tego celu przeznaczone pierścienie.
Beton samozagęszczalny – określany skrótem SCC, pochodzącym od angielskiej nazwy self-compacting concrete – stosowany jest przede wszystkim w konstrukcjach o gęstym zbrojeniu czy też skomplikowanym kształcie. Najważniejsze jego cechy to konsystencja, lepkość i przepływalność. W niniejszym artykule zajmiemy się drugą z wymienionych właściwości – lepkością mieszanki. Jeśli szukacie Państwo odpowiedzi na pytania, jak jest mierzona lepkość betonu SCC i jakie ma znaczenie dla jego zastosowania, zapraszamy do lektury!
Pod skrótem CBGM kryją się mieszanki związane cementem. Są one wytwarzane z surowców spełniających podyktowane normami wymagania. W ich skład wchodzą kruszywa o określonych właściwościach, cement, różnego rodzaju dodatki i domieszki. Wyjaśniamy, czym są mieszanki CBGM oraz w jaki sposób wykorzystywane są w inwestycjach drogowych.
Kruszywa wykorzystywane są nie tylko podczas stawiania budynków, ale również przy tworzeniu infrastruktury drogowej oraz kolejowej. W drogownictwie wykorzystywane są w robotach ziemnych, przy wykonywaniu podbudów drogowych, a także jako element nawierzchni asfaltowych. Stosowane są w warstwach ścieralnych, wiążących oraz mrozoochronnych. Sprawdzają się w podbudowach stabilizowanych mechanicznie oraz w podbudowach stabilizowanych cementem. Przydatność kruszyw w drogownictwie określamy podczas oferowanych przez nas badań materiałów budowlanych.
Przepływalność betonu to parametr określający zdolność mieszanki do przepływania pomiędzy prętami zbrojenia w przestrzeni ograniczonej przez deskowanie – bez utraty jednorodności, bez segregacji i bez klinowania się. Jest ważną cechą betonu samozagęszczalnego.
Konsystencja mieszanki betonowej jest jednym z jej najważniejszych parametrów. Określa urabialność masy, co przekłada się na możliwość jej odpowiedniego ułożenia i zagęszczenia w szalunku podczas budowy. W celu oznaczenia konsystencji betonu wykorzystywana jest najczęściej metoda opadu stożka. Tłumaczymy, na czym polega badanie za pomocą stożka opadowego i jakie są dla niego alternatywy.
W naszej strefie klimatycznej budynki oraz różnego rodzaju konstrukcje wystawione są na niszczące działanie zmiennych temperatur. Cykliczne zamarzanie i odmarzanie wody jest w stanie zaszkodzić nawet tak trwałym materiałom jak beton.
W celu wykonania sondowań konieczne było miejscowe zdjęcie nawierzchni drogowej, pod którą odkryto warstwę nawierzchni wcześniejszej drogi, a pod nią kolejną jeszcze starszą drogę brukowaną.