
Nawierzchnia torowa składa się z szyn, podkładów kolejowych oraz warstwy podsypki. Tradycyjnie wykonuje się ją z kruszyw łamanych, które pochodzą ze skał magmowych, a także niektórych skał metamorficznych i osadowych (piaskowce kwarcytowe, dolomity, szarogłazy). Dopuszczenie kruszywa do użytku w formie podsypki kolejowej wymaga regulacji za pomocą określonych norm.

Poznanie informacji dotyczących użyteczności kruszyw wymaga przybliżenia sobie ich składu oraz pochodzenia. Zbadanie poszczególnych cech wymaga przeprowadzenia szczegółowych opisów opartych na metodach i klasyfikacjach przyjętych w petrografii zgodnie z obowiązującą normą. Więcej o tym, dlaczego wykonuje się opisy petrograficzne dla kruszyw, można przeczytać w poniższym wpisie.

Uciążliwe drgania i hałas, powodujące uszkodzenia budynku lub dyskomfort psychiczny, nie są rzeczą niemożliwą do wyeliminowania. BARG Diagnostyka Budowli zajmuje się specjalistycznym pomiarem drgań mechanicznych i akustycznych, korzystając ze sprzętu najwyższej jakości.

Popiół lotny uzyskiwany ze spalania węgla kamiennego jest używany jako dodatek do wytwarzania betonów zwykłych. Jego szeroki zakres zastosowania wynika z aspektów technicznych, środowiskowych i ekonomicznych, które potwierdzają badania naukowe oraz wielokrotne wdrożenia na całym świecie. O szczegółach dotyczących popiołu lotnego przeczytasz w poniższym tekście.

Inżynieria ruchu jest dziedziną inżynierii, która zajmuje się badaniami ruchu drogowego, kolejowego, lotniczego oraz statków wodnych. Sprawne i ekonomiczne przemieszczanie osób i towarów wymaga zastosowania odpowiedniej wiedzy oraz uprawnień z zakresu organizacji i sterowania ruchem. Jakie czynności wchodzą w skład inżynierii ruchu drogowego?

Wysoka jakość nawierzchni drogowych zależna jest od spełnienia wielu restrykcyjnych wymagań dotyczących użytych mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA). Dokładne przeanalizowanie właściwości mieszanki i dokonanie oceny jej przydatności do budowy nawierzchni określonego typu można ustalić za pomocą badań mieszanek mineralno-asfaltowych.

Badania geotechniczne wykonuje się ze względu na właściwe zaprojektowanie fundamentów względem parametrów gruntu, poziomu wody gruntowej oraz jego wahania. W tym celu wykorzystuje się specjalistyczne urządzenia wiertnicze oraz sondy, które pozwalają na wykonanie precyzyjnych pomiarów w odwiertach. Jakie czynniki mają wpływ na miarodajność tych badań?

Wymóg spełniania określonych norm oraz trudności wynikające z przeprowadzania odpowiednich badań sprawiają, że producenci, inwestorzy i wykonawcy mieszanek mineralno-asfaltowych często zmuszeni są korzystać z usług doradczych w zakresie technologii.

Coraz częściej wykorzystywana, jednak wciąć mało popularna w Polsce metoda ultradźwiękowa działa na zasadzie pośredniego oszacowania prędkości rozchodzenia się podłużnych fal ultradźwiękowych w stwardniałym betonie, wytworzonych przez elektroakustyczną głowicę nadawczą, umieszczoną na jednej z powierzchni badanego betonu.