Pod skrótem CBGM kryją się mieszanki związane cementem. Są one wytwarzane z surowców spełniających podyktowane normami wymagania. W ich skład wchodzą kruszywa o określonych właściwościach, cement, różnego rodzaju dodatki i domieszki. Wyjaśniamy, czym są mieszanki CBGM oraz w jaki sposób wykorzystywane są w inwestycjach drogowych.
Czym są mieszanki CBGM?
Skrót CBGM pochodzi od angielskiej nazwy Cement Bound Granular Mixtures. Oznacza mieszanki związane specyficznym spoiwem hydraulicznym – cementem. Mieszanki tego rodzaju składają się z kruszyw o kontrolowanym uziarnieniu oraz cementu. Mogą być wzbogacone o dodatki i domieszki o określonych właściwościach, zgodnych z normami. Wśród dodatków może pojawić się popiół lotny oraz wielkopiecowy mielony żużel granulowany. W skład mieszanki wchodzić mogą także środki przyspieszające lub opóźniające wiązanie, zależnie od potrzeb wynikających z charakteru inwestycji. Mieszanki CBGM po wymieszaniu cechują się jednorodnością.
Do czego wykorzystywane są mieszanki CBGM w drogownictwie?
Mieszanki CBGM znajdują zastosowanie w inwestycjach drogowych i lotniskowych. Przy ich pomocy tworzy się warstwy podbudowy pomocniczej oraz podbudowy zasadniczej. Wymienione warstwy nawierzchni drogowej oraz lotniskowej mogą przenosić ruch określonych kategorii – od najlżejszego ruchu KR1 do najcięższego KR6.
Mieszanki wiązane cementem projektowane są z uwzględnieniem wymagań poszczególnych inwestycji. Muszą przy tym spełniać precyzyjnie określone normy. Dlatego właśnie badania i dobór odpowiednich mieszanek CBGM warto zlecić doświadczonym laboratoriom drogowym.
Aby mieszanki związane cementem spełniały wymagania określone w normach, muszą zawierać odpowiednie kruszywo. W ramach badania kruszyw laboratoria GRUPY BARG zajmują się między innymi sprawdzaniem uziarnienia i oznaczaniem mrozoodporności. Mieszanki CBGM poddawane są także badaniom wytrzymałości na ściskanie. Ściśle kontrolowana jest zawartość spoiwa oraz zawartość wody. Dzięki temu mieszanki związane cementem z powodzeniem spełniają swoją rolę jako warstwy podbudowy nawierzchni drogowej.