Nawierzchnia mineralno-asfaltowa jest jednym z najczęściej stosowanych rodzajów nawierzchni drogowych.
Składa się ona z mieszanek mineralno-asfaltowych, które są wytwarzane z kruszywa, lepiszcza asfaltowego i dodatków.
Mieszanki te są układane na podbudowie drogowej za pomocą specjalnych maszyn i zagęszczane walcami.
Nawierzchnia mineralno-asfaltowa ma wiele zalet, takich jak: wysoka wytrzymałość, odporność na zużycie, niska przepuszczalność wody, dobra przyczepność i niski koszt utrzymania.
Jednak nawierzchnia mineralno-asfaltowa jest również narażona na różne czynniki pogarszające jej stan techniczny i funkcjonalny, takie jak: obciążenia ruchu, warunki atmosferyczne, starzenie się lepiszcza, uszkodzenia mechaniczne, pękania termiczne, odkształcenia trwałe, utrata spójności i inne. Dlatego istotne jest monitorowanie i ocena jakości nawierzchni mineralno-asfaltowej, zarówno w trakcie jej budowy, jak i w okresie eksploatacji.
Jedną z metod badania jakości nawierzchni mineralno-asfaltowej jest pobieranie próbek rdzeniowych z nawierzchni i poddawanie ich analizom laboratoryjnym.
Próbki rdzeniowe są to cylindryczne kawałki nawierzchni, które są wycinane za pomocą specjalnych wiertnic rdzeniowych.
Wiertnice te są wyposażone w koronki diamentowe, które umożliwiają wiercenie otworów o różnych średnicach i głębokościach, bez uszkadzania struktury próbki.
Wiercenie odbywa się bez użycia udaru, co zapobiega powstawaniu drgań i wibracji, które mogłyby wpłynąć na wyniki badań.
Pobieranie próbek rdzeniowych z nawierzchni mineralno-asfaltowej ma wiele celów i zastosowań, takich jak:
- sprawdzenie grubości i składu warstw nawierzchni,
- oznaczenie gęstości, gęstości objętościowej i zawartości wolnych przestrzeni w próbkach,
- oznaczenie zawartości asfaltu rozpuszczalnego i składu granulometrycznego kruszywa,
- oznaczenie właściwości mechanicznych próbek, takich jak: wytrzymałość połączenia warstw, odporność na zmęczenie, odporność na odkształcenia trwałe i inne,
- ocena stanu technicznego i funkcjonalnego nawierzchni,
- identyfikacja przyczyn i rodzajów uszkodzeń nawierzchni,
- ocena skuteczności napraw i wzmocnień nawierzchni,
- ocena zgodności nawierzchni z wymaganiami projektowymi i normatywnymi.
Pobieranie próbek rdzeniowych z nawierzchni mineralno-asfaltowej jest więc niezwykle przydatną i niezawodną metodą badania jakości nawierzchni drogowych.
Umożliwia ona uzyskanie reprezentatywnych i wiarygodnych danych o właściwościach i parametrach nawierzchni, które są niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu użytkowników dróg.
Wykonawców którzy chcieliby sprawdzić jakość wykonywanych nawierzchni zapraszamy do kontaktu na www.BARG.pl