Aby nawierzchnia drogowa zapewniała uczestnikom ruchu drogowego najwyższe bezpieczeństwo oraz komfort jazdy, musi spełniać rygorystyczne normy. W celu sprawdzenia, czy budowana lub gotowa droga odpowiada kryteriom bezpieczeństwa, przeprowadza się szereg badań. Ich wykonywaniem zajmują się certyfikowane laboratoria drogowe, które przeprowadzają zarówno testy asfaltów, betonów, materiałów wiążących, kruszyw oraz mieszanek mineralno-asfaltowych (badania MMA), jak i gotowych nawierzchni.
Co dokładnie obejmują i na czym polegają badania gotowych nawierzchni drogowych?
Jedną z podstawowych metod inwazyjnych badań gotowych nawierzchni prowadzonych np. przez laboratorium drogowe w Szczecinie są odwierty rdzeniowe. Żeby przeprowadzić takie badanie, należy najpierw pobrać próbkę warstw nawierzchni. Następnie próbka ta trafia do laboratorium drogowego, gdzie specjaliści określają jej różnorodne parametry. Celem takich badań jest m.in. oznaczenie:
• wskaźnika zagęszczenia warstwy,
• zawartości wolnej przestrzeni w warstwie,
• grubości nawierzchni asfaltowej,
• wytrzymałości na ścinanie połączeń warstw.
W ten sposób ocenić można stan i cechy poszczególnych warstw wykonanej nawierzchni drogowej. Gotowe nawierzchnie poddawane są także badaniom nieniszczącym. Dzięki nim można np. ocenić, czy są one odpowiednio równe, jaka jest ich nośność oraz przeciwpoślizgowość.
Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń bez ryzyka występowania nadmiernych odkształceń, jest sprawdzana przez zastosowanie metody ugięć sprężystych. Służy do tego belka Benkenlama, czyli urządzenie, które oblicza ugięcie nawierzchni po najechaniu na nie tylnymi bliźniaczymi kołami pojazdu ciężarowego załadowanego tak, aby nacisk na tylną oś był równy 10 tonom. Badanie to jest bardzo szybkie i łatwe do wykonania, a jego wyniki są podstawą oceny nośności istniejących już nawierzchni. Równość nawierzchni drogowej sprawdzana jest przy pomocy specjalistycznych urządzeń np. planografu (umożliwia pomiar równości w przekroju podłużnym) lub profilografu laserowego (umożliwia pomiar równości przekroju podłużnego oraz poprzecznego, czyli kolein).