Asfalt to materiał powszechnie stosowany do budowy dróg. Cechuje się właściwościami wiążącymi i występuje naturalnie w środowisku. Pozyskiwany jest w procesie przerobu ropy naftowej. W mieszankach mineralno-asfaltowych, które wykorzystywane są do budowy nawierzchni drogowej, asfalt występuje w roli lepiszcza. Oprócz asfaltu stosowana jest odpowiednio zaprojektowana mieszanka mineralna, składająca się z mączki mineralnej, piasku i grysów oraz dodatki (np. płynne środki adhezyjne).
Rola asfaltu w nawierzchni drogowej
Nawierzchnia drogowa to warstwa lub zespół warstw połączonych ze sobą. Służą one do przejmowania i rozkładania obciążeń ruchu drogowego na podłoże, zapewniając przy tym dogodne warunki do jazdy.
Nawierzchnia drogowa składa się z trzech podstawowych warstw wykonanych z mieszanek mineralno-asfaltowych:
- warstwa ścieralna nawierzchni – warstwa wierzchnia. Nadaje powierzchni odpowiednie właściwości takie jak szorstkość, równość, odporność na działanie czynników atmosferycznych oraz środków odladzających. Zapewnia odpowiedni komfort jazdy, a także zabezpiecza niższe warstwy przed wpływem czynników zewnętrznych. Ma bezpośredni kontakt z oponą pojazdu.
- warstwa wiążąca nawierzchni – ma na celu przeniesienie naprężeń powstających podczas obciążenia nawierzchni do niższych warstw.
- warstwa podbudowy zasadniczej – składa się z warstwy wzmacniającej i warstwy wyrównawczej. Służy do wzmocnienia istniejącej nawierzchni.
Do pozostałych warstw w konstrukcji nawierzchni zaliczamy:
- podbudowę – dolna część nawierzchni, która służy do przenoszenia obciążeń od ruchu na podłoże. Składa się z podbudowy zasadniczej i podbudowy pomocniczej.
- podłoże – stanowi grunt rodzimy lub nasypowy.
- podłoże ulepszone – wierzchnia warstwa podłoża, leży bezpośrednio pod nawierzchnią.
Choć asfalt to tylko ok. 3-8% składu mieszanki mineralno-asfaltowej, spełnia bardzo ważną funkcję:
- jest materiałem wiążącym ziarna kruszywa,
- odpowiada za przenoszenie sił zewnętrznych oddziałujących na nawierzchnię ze strony pojazdów i środowiska zewnętrznego,
- tworzy ochronną powłokę na ziarnach kruszywa, chroniąc je przed wpływem czynników zewnętrznych, np. wody czy środków odladzających.
Z tego powodu inwestorzy zabiegają o wysoką jakość tego składnika, wykonując skrupulatne badania asfaltu przy współpracy z profesjonalnymi laboratoriami drogowymi. Podstawową właściwością asfaltu jest konsystencja, którą ocenia się w badaniu penetracji oraz temperatury mięknienia metodą pierścienia i kuli.