Jednym z podstawowych parametrów, który bada się, aby opisać właściwości asfaltów, jest ich penetracja. Jest to miara konsystencji asfaltu. Badanie to przeprowadza się, aby sprawdzić, jaka jest ich twardość. Im wyższy jest uzyskany podczas badania wynik, tym miększy jest asfalt, a im ów wynik jest niższy, tym jest on twardszy. Wykonuje się je przy użyciu specjalistycznego przyrządu – penetrometru.
Na czym polega badanie penetracji asfaltu?
Badanie penetracji asfaltu można przeprowadzić m.in. w laboratorium drogowym w Szczecinie. Polega ono na zanurzeniu znormalizowanej igły penetracyjnej poddanej obciążeniu 100 g w czasie 5 sekund w asfalcie. W przypadku asfaltów o penetracji do 50 mm badanie to przeprowadza się w temperaturze 25°C, w przypadku asfaltów o penetracji wyższej od 50 mm, temperatura badania jest równa 15°C.
Na początku badania należy upewnić się, czy sworzeń i jego prowadnica są czyste i suche. Następnie oczyszcza się igłę penetracyjną i mocuje w sworzniu. Kolejnym krokiem jest ustawienie naczynia penetracyjnego w odpowiednim miejscu na stanowisku badawczym i doprowadzenie znajdującego się w nim asfaltu do określonej temperatury. Gdy wszystko jest już gotowe, igła jest powoli opuszczana tak, aby jej koniec pokrywał się z jej obrazem odbitym w wodzie znajdującej się na powierzchni próbki. Wówczas odnotowywana jest pozycja zerowa igły. Następnie naciska się przycisk startowy, następuje zwolnienie sworznia i właściwe badanie się rozpoczyna. Głębokość, na jaką zagłębia się igła w badanej próbce asfaltu, odczytuje się albo z tarczy urządzenia (znajduje się na niej wskazówka sprzężona z igłą), albo z elektronicznego wyświetlacza.
Konieczne jest wykonanie przynajmniej trzech pomiarów na powierzchni próbki przy użyciu trzech oddzielnych igieł. Pomiary muszą być wykonane w odległościach minimum 10 mm od siebie. W przypadku, kiedy penetracja nie przekroczyła 100×0,1 mm, wszystkie igły należy zostawić w badanej próbce aż do zakończenia wszystkich pomiarów. Ostatnim krokiem jest precyzyjne wyliczenie średniej z przeprowadzonych pomiarów. Na podstawie wyników uzyskanych podczas tego badania można upewnić się, czy dany asfalt może zostać użyty do konkretnego zastosowania.