Iniekcja kurtynowa jest jedną z metod uszczelniania obiektów budowlanych. Stosowana jest w przypadku konstrukcji zagłębionych w gruncie. Pozwala na ich uszczelnienie bez konieczności odkopywania. Wyjaśniamy, na czym polega iniekcja kurtynowa oraz dlaczego dobrze sprawdza się w przypadku uszczelniania obiektów kolejowych.
Na czym polega iniekcja kurtynowa?
Iniekcja kurtynowa, zwana również iniekcją parasolową, to jedna z metod naprawy i wzmocnienia konstrukcji budowlanych. Polega ona na wywierceniu siatki otworów w uszczelnianym obiekcie, a następnie wtłoczeniu w nie substancji uszczelniającej, na przykład żelu akrylowego. Substancja zastygająca na styku z gruntem tworzy zasłonę – czy też kurtynę – która bardzo skutecznie chroni obiekt przed przenikaniem wody, tworząc izolację pionową elementów.
Zastosowanie iniekcji kurtynowej do uszczelniania obiektów kolejowych
Skuteczność zastosowania iniekcji kurtynowej przy uszczelnianiu obiektów kolejowych wynika z dwóch czynników. Pierwszym z nich jest opłacalność tej metody. Iniekcję kurtynową można przeprowadzić bez długotrwałego wyłączania obiektu z użytku, co byłoby problematyczne i kosztowne. Po drugie, zabieg ten jest niezwykle skuteczny i pozwala dobrze zabezpieczyć obiekty kolejowe przed przenikaniem wody w ich strukturę.
Gdzie jeszcze wykorzystywana jest iniekcja kurtynowa?
Zastosowanie iniekcji kurtynowej nie ogranicza się do obiektów kolejowych. Metoda ta sprawdza się również przy uszczelnianiu garaży podziemnych, tuneli oraz przejść podziemnych. Warto rozważyć ją wszędzie tam, gdzie uszczelnienie obiektu wymagałoby kosztownych i długotrwałych robót ziemnych, których przeprowadzenie wiąże się często z koniecznością wyłączenia obiektu z użytku.
Iniekcja kurtynowa jest efektywną i opłacalną metodą uszczelniania obiektów kolejowych, a także innego rodzaju konstrukcji zagłębionych w gruncie. Jej wykorzystanie pozwala na szybkie i skuteczne zabezpieczenie obiektów przed przenikaniem wody.