Kruszywa wykorzystywane są nie tylko podczas stawiania budynków, ale również przy tworzeniu infrastruktury drogowej oraz kolejowej. W drogownictwie wykorzystywane są w robotach ziemnych, przy wykonywaniu podbudów drogowych, a także jako element nawierzchni asfaltowych. Stosowane są w warstwach ścieralnych, wiążących oraz mrozoochronnych. Sprawdzają się w podbudowach stabilizowanych mechanicznie oraz w podbudowach stabilizowanych cementem. Przydatność kruszyw w drogownictwie określamy podczas oferowanych przez nas badań materiałów budowlanych.
Jakie kruszywa używane są przy budowie dróg?
W drogownictwie wykorzystywane są różne rodzaje kruszyw. Pod względem pochodzenia można podzielić je na kruszywa naturalne oraz sztuczne. Kruszywa naturalne żwirowe pozyskiwane są z dna rzek i jezior, kopalni piasku lub żwiru. Kruszywa naturalne łamane powstają w procesie mechanicznego rozdrabniania skał. Kruszywa sztuczne wytwarzane są natomiast w wyniku recyklingu odpadów produkcyjnych, budowlanych i górniczych.
W zależności od właściwości ziaren poszczególne rodzaje kruszywa znajdują różnorodne zastosowanie. Grys wykorzystywany jest najczęściej jako składnik mas bitumicznych – warstw wiążących, wyrównawczych i ścieralnych. Żwir stosuje się jako materiał do podbudowy drogi i składnik mieszanek stabilizowanych. Tłuczeń służy do wykonywania nawierzchni tymczasowych oraz podbudów o podwyższonych wymagań nośności.
Dokładne zastosowanie kruszyw zależy od ich frakcji, zawartości pyłów, kształtu, odporności na rozdrabnianie czy mrozoodporności. Podczas wykonywanych przez nas badań analizujemy wszystkie wymienione wyżej cechy.
Badania kruszyw przeznaczonych do budowy infrastruktury drogowej
Wśród wykonywanych przez nas badań kruszyw oferujemy szereg analiz, dzięki którym można określić przydatność materiału do zastosowania w drogownictwie. Do najważniejszych należą: badanie składu ziarnowego, badanie odporności na rozdrabnianie, oznaczenie mrozoodporności i oznaczenie wskaźnika nośności.
Badanie składu ziarnowego metodą przesiewania pozwala ustalić frakcję kruszywa. Wynik analiz (d/D) określa dolny i górny wymiar ziaren w milimetrach. Dokładne uziarnienie jest cechą pozwalającą na wstępną kwalifikację materiału do poszczególnych zastosowań w drogownictwie.
Z punktu widzenia wykonawców infrastruktury drogowej duże znaczenie ma także badanie odporności na rozdrabnianie metodą Los Angeles. Podana wartość procentowa dotyczy masy kruszywa, która po przeprowadzeniu badania przechodzi przez sito 1,6 mm. Wysoka odporność na rozdrabnianie ma decydujące znaczenie przy doborze kruszywa przeznaczonego na podbudowy drogowe.
Ważną cechą kruszywa jest również mrozoodporność. Badanie pod kątem odporności na zamarzanie pozwala zakwalifikować materiał do wykonywania mieszanek mineralno-asfaltowych. Wykonywane przez nas testy odporności na działanie obniżonych temperatur przeprowadzane są przy wykorzystaniu wody destylowanej oraz wody z chlorkiem sodu. Na podstawie analiz określany jest stopień zniszczeń, jakim ulega materiał pod wpływem rozszerzania się zamarzającej wody.
Kolejnym ważnym badaniem jest oznaczenie kalifornijskiego wskaźnika nośności CBR. Pozwala on określić nośność kruszywa przeznaczonego na podbudowy drogowe. California bearing ratio (CBR) wyznaczany jest na podstawie pomiaru nacisku, jaki potrzebny jest do wciśnięcia tłoka na określoną głębokość próbki. Otrzymany wynik porównywany jest ze wzorcowymi pomiarami, dzięki czemu możliwe jest określenie przydatności badanego materiału.
Kruszywa stanowią materiał niezbędny podczas realizacji różnego rodzaju inwestycji drogowych i kolejowych. Ich przydatność określana jest na podstawie specjalistycznych badań. Przeprowadzenie odpowiednich analiz jest kluczem do właściwego doboru surowca do potrzeb.