W dzisiejszych czasach większość dróg pokrytych jest nawierzchniami asfaltowymi. Asfalt to wytrzymały i odporny na działanie czynników zewnętrznych materiał. Może być pochodzenia naturalnego, ale w zdecydowanej większości asfalt pozyskujemy z przerobu ciężkiego oleju opałowego. Materiał, który w języku potocznym nazywamy asfaltem to w rzeczywistości asfaltobeton, czyli mieszanka mineralno-asfaltowa, w której asfalt odgrywa rolę wiążącego kruszywa lepiszcza. Ze względu na doskonałe właściwości tej mieszanki stosuje się ją także do produkcji papy, może również pełnić funkcję materiału izolacyjnego.
Z czego dokładnie składa się mieszanka mineralno-asfaltowa?
Mieszanka mineralno-asfaltowa nazywana potocznie asfaltem składa się z lepiszcza asfaltowego, drobnego oraz grubego kruszywa, wypełniacza i dodatków. Udział samego lepiszcza asfaltowego w gotowym produkcie to zaledwie około 5%. Mimo tak małej zawartości asfaltu w mieszance to właśnie on razem z kruszywem mają największy wpływ na właściwości gotowego wyrobu. Do budowy warstw konstrukcyjnych nawierzchni w naszym kraju wykorzystuje się różne mieszanki mineralno-asfaltowe. Do warstw podbudowy i warstw wiążących stosuje się beton asfaltowy oraz beton asfaltowy o wysokim module sztywności. Do warstw ścieralnych używa się betonu asfaltowego, a także mieszanki SMA, która charakteryzuje się nieciągłym uziarnieniem kruszywa użytego w mieszance mineralno-asfaltowej.
Jakie badania powinna przejść mieszanka mineralno-asfaltowa i nawierzchnia drogowa?
Aby mieszanki mineralno-asfaltowe mogły należycie pełnić swoje funkcje, jeszcze przed zastosowaniem powinny zostać dokładnie zbadane. Nowoczesne badania laboratoryjne, jakim poddawany jest asfalt, polegają na oddzieleniu go od kruszyw zawartych w mieszance. W ten sposób można między innymi: określić zawartość lepiszcza rozpuszczalnego, oznaczyć uziarnienie, gęstość. Wykonując dodatkowe badania na gotowej mieszance, możemy określić wrażliwość próbek mineralno-asfaltowych na wodę, odporność na deformacje trwałe, potocznie zwane koleinowaniem, czy zbadać penetrację asfaltu lanego.
Badania asfaltu nie ograniczają się tylko do badań samych mieszanek, firmy takie jak BARG zajmujące się wykonywaniem badań, oferują swoim klientom także zaawansowane badania gotowych nawierzchni drogowych. Badania tego typu polegają na pobraniu próbki z warstwy, a następnie poddaniu jej wnikliwej analizie. Podstawowym parametrem sprawdzanym podczas takiego badania jest grubość nawierzchni asfaltowych, która określana jest na podstawie wykonanego przy pomocy koronki o średnicy 100, 150 lub 200 mm odwiertu nawierzchni. Następnie sprawdza się różne parametry nawierzchni drogowych. Określa się między innymi: wskaźnik zagęszczenia warstwy, oznacza zawartości wolnej przestrzeni w warstwie, wytrzymałości na ścinanie połączeń warstw czy grubość nawierzchni asfaltowych. Dzięki takim badaniom można kontrolować jakość nawierzchni drogowych zarówno na etapie prowadzenia robót budowlanych, jak i później, gdy droga zostanie już oddana do użytku.